Yes, de kinderen mogen weer naar school! Hoe leuk zou het zijn, als we het jaar afsluiten met een voorstelling van de kinderen? Maar als het niet gaat door het virus? Veel basisscholen maken zich zorgen over het wegvallen van de gezamelijke jaarafsluiting met een feestdag. Ouders die komen kijken naar een eindpresentatie met een hapje en drankje op het schoolplein. Blijkbaar is het presentatie-moment erg belangrijk. Is de presentatie bovengeschikt aan de workshops? Is een leuke middag voor de ouders belangrijker dan de kunsteducatieve workshops voorafgaand? Onbewust lijkt dit wel het geval. Een presentatie is meetbaar en verbindt ouders en leerlingen, maar wat ervaren de kinderen in de workshops? Deze resultaten zijn minder zichtbaar en de conclusie is vaak dat het project alleen met presentatie doorgang zal krijgen of anders geannuleerd zal worden.
Kunst is er altijd, overal om ons heen. Het helpt om jezelf te uiten, emotioneel te ontladen en je vrij te kunnen bewegen. Door deze momenten te delen worden de connecties met de ander (klasgenoten op school) sterker. Je leert elkaar beter begrijpen en ervaart dat iedereen andere kwaliteiten heeft. Door spel, dans, film of muziek ervaar je diverse emoties die je kunt delen. Dit zorgt voor een fundament in de eigen sociaal-emotionele ontwikkeling die voor de jeugd, maar ook later als volwassenen zo van belang is. Laten we de presentaties op het schoolplein even voor wat het is, maar het afnemen van de workshops niet. Doe mee, leef, speel en dans!
Niels Wolfkamp
Theatermakerij STORM